hey muts!


Een muts is niet meer alleen voor in de winter. Nee, mutsen kunnen het hele jaar door. Ga eens de straat op, de stad in of naar een hip festival en je ziet genoeg leuke mensen (en kinderen) mét muts. En dan niet in combinatie met een dikke sjaal en wanten, nee... gewoon omdat een muts leuk, hip en warm is, dus lekker ophouden in de klas (of op kantoor).



Omdat ik ook graag een hele-jaar-door muts wilde, haakte ik er zelf een. Supersnel met drie draden, want dat schiet lekker op. Het is een project van een uurtje en laat de kinderen een mooie pompom maken. 

Zoek drie mooie draden uit en haak met een dikke haaknaald, ik gebruikte een haaknaald voor Zpagetti (nr 10). Lees verder voor het patroon van de het-hele-jaar-door muts. 



Hoe haak je de muts #heymuts

Toer 1: haak met drie draden 4 lossen (l) en sluit met een halve vaste (hv)
Toer 2: haak 3 l (staat voor 1 stokje) en 11 stokjes (st) en sluit met een hv
Toer 3: haak 3 l en verdubbel het aantal, haak 2 stokjes in elke V steek steeds de haaknaald in de achterste lus van de V en sluit met een hv
Toer 4: haak 3 l en haak in iedere V 1 stokje, na 2 st haak je 2 st in 1V (dus 1, 1, 2 stokjes, 1, 1, 2, stokjes) en sluit met een hv
Toer 5: haak 3 l en haak in iedere V 1 st, na 5 st haak je 2 st in 1 V ( dus 1, 1, 1, 1, 2 stokjes herhaal rond) en sluit met een hv. 
Toer 6; haak 3 l en haak in iedere V 1 stokje. en ga door totdat je muts de gewenste lengte heeft. De roze/gele muts van Bente is na toer 6 nog 4 keer rond gehaakt. Haak je laatste toer rond met vasten.

Zet de pompom vast en klaar is de muts! 




In een avond had ik vier mutsen klaar, inclusief pompom. Dus als je een beetje kunt haken, kun jij het ook! Anders vraag je even je oma, moeder of buurvrouw. We maakten meteen een paar mutsenselfies, gezellig in keukenschort enzo. 


Denk jij nu, hé ik heb een uurtje over: 'ik haak ook zo'n muts!' Vind ik leuk! Maak dan ook even een selfie, deel hem op Instagram met de hashtag #heymuts. 

Volg je mij al op Instagram of Facebook? Daar komen nog meer leuke mutsenselfies voorbij.


doei! 
Wimke

15 opmerkingen:

  1. Wat een leuke DIY en van die fotos wordt ik helemaal vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er gezellig uit zeg!
    Leuke mutsen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. SUPER! Eerst nog ff leren haken en dan mutsen maar! Top :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig1 En die selfies :) Nu wilde ik dat ik kon haken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for sharing this pattern! Wish I could understand Dutch crochet terms:) lol

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi, klopt toer 5 of is het 111 2 ipv 11112. de muts wordt veel te breed namelijk bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me vrij om hier op te antwoorden. Volgens mij staat er juist een 1 te weinig in die toer. Je moet in elke 6de steek 2 stokjes haken, dus 111112. Dan meerder je dus minder, als het ware en wordt de muts ook minder breed.
      Groetjes van Akkelien (debreimeisjes.blogspot.nl)

      Verwijderen
  7. Ondertussen nog eentje gehaakt, wat een leuk patroon is me dat zeg! Dank je wel, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk en snel patroon! Ik ga er binnenkort ook wat mee doen op mijn blog en plaats uiteraard een link naar het patroon.
    Groetjes,
    Akkelien
    (debreimeisjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf! Welke haaknaald wordt er gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haaknaald nummer 10... degene die wimke gebruikte komt van de zpagetti , dat is dat textiel draad....

      Verwijderen
  10. Dag Wimke, klopt het dat ik bij toer 4 op 32 stokjes uitkom? Ik loop dan vast bij toer 5 want als ik je patroon volg dan kom ik aan het einde niet uit. Hoeveel stokjes komt jouw toer 5 uit? Ik zie je reactie graag ;-) dan kan ik hartje zomer alvast de wintermuts haken haha. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen